Mycket populär
Men, är nu utfasad
AnyTone AT-5189 är en mobil sändtagare. Tillverkaren kallar den för Vehicle Radio. Den har 200 programmerbara kanaler och en uteffekt i tre steg upp till 25 W. Den tillverkades av det kinesiska företaget Qixiang Electron Science & Technology Co Ltd under tiden 2008 till 2019. Vissa källor anger produktionsperioden till 2010 – 2015. Att produktionsperioden är olika beror på vilket frekvensområde som avses. CE certifikatet för utförandet med frekvensen 135 – 175 MHz är daterat 2008-04-09.
Apparaten såldes under företagets eget produktnamn AnyTone till ett 60-tal länder men även under många andra namn. Varumärket på framsidan var utfört så att det lätt kunde bytas till vilket namn som helst. Köpte du fler än 500 så kunde du även få egen förpackning och eget utförande på knapparna med annan design, färg och språk.
Köper du en Anytone AT-5189 på internet, så kan det vara bra att känna till att den med exakt samma yttre utseende på förpackningen att radion fanns i fem olika utföranden för olika frekvensband. Kontrollera att du köper en apparat för 66 – 88 MHz om det är din avsikt. Tråkigt att köpa fel!
AT-5189 har ersatts av modellerna AnyTone AT-588 och den något effektsvagare och billigare AnyTone AT-779. Dessa apparater är kompaktare än AT-5189 och har en modernare design och display.
Tillverkarens en sida om AnyTone AT-5189: https://www.anytone.net/pro_info9.html
Här är tillverkarens andra sida om AnyTone AT-5189. Med många bilder: https://www.anytone.net/video/products-detail-935124
Tillverkarens hemsida:
https://www.anytone.net
Smarta och dolda finesser
Tillverkaren har utrustat enheten med skyddskretsar för slutsteget. Skulle radion anslutas till en kortsluten eller på annat sätt uselt fungerande antenn så stängs radio av. Den ”lagar sig själv” och startar igen efter några minuter. Om funktionen är styrd av temperatur eller tid framgår inte. Radion klarar också köparens inkoppling med polaritetsfel. De här funktionerna har tillverkaren valt att bygga in för att slippa sura återförsäljare, tusentals reklamationer och negativa skrivningar på internet. Apparatens både fysiska och elektriskt robusta konstruktion och mycket bra radioprestanda har bidragit till apparatens 11 år långa och mycket stora popularitet över hela världen.
Uteffekten
Att hitta siffror på uteffekten från AnyTone modellen AT-5189 är inte lätt. Detta då enheten finns för fem olika frekvensområden och för två olika bandbredder för moduleringen F3E. Tillverkarens angivelser av uteffekten 60, 25 och 10 W för VHF-utförandet 66 – 88 MHz är väldigt generöst.
Uteffekten påverkas också av vilken spänning som matar enheten. Tillverkaren säger själv att spänningen ska vara 13,8 volt. Det är samma spänning som är praxis för mobila amatörradiostationer. Tillverkaren hänvisar även till den Europeiska Standarden för landmobila enheter: ETSI EN 300 086. Enligt den ska driftspänningen vara 1,1 gånger den nominella spänningen för 12 volt som är 13,2 volt. (Sidan 13. Avsnitt 5.3.2.2). Det innebär att spänningen är 14,52 volt. Det kan jämföras med polspänningen på ett fulladdat bilbatteri som är 12,72 volt. Spänningen har stor påverkan på uteffekten.
Tillverkaren anger inte specifikt uteffekten för 66 – 88 MHz. Vissa återförsäljare anger den till 5, 10 och 25 W. Min egen enhet ger 22,5 W vid 13,8 volt. I bilen med avslagen motor och polspänningen 12,72 volt är uteffekten 4, 8,5 och 18 W.
OBS: Radion har en inbyggd funktion för att kontrollera matningsspänningen! Håll inne knappen FUNC över två sekunder för att komma till funktionsmenyn. Tryck upprepade gånger på knappen SCAN tills VOLTAGE och spänningen visas på displayen. Det går även att stega i menyn med knapparna UP eller DOWN på mikrofonen.
DTMF
Det går att komplettera AT-5189 med en mikrofon med knappar för att använda radions DTMF- funktioner. DTMF står för Dual Tone Multiple Frequency. Det är vid 2-tons signalering två hörbara sinustoner som sänds samtidigt som en kod till en mottagare med ett specifikt nummer. Här är en beskrivning av två-tons signaleringen. Det är möjligt att ge en radio ett specifikt DTMF-nummer, som ett telefonnummer, och anropa det som ett nummer. https://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/edi021/DP_dtmf.htm
ETSI EN 300 086
Europastandarden för mätning av landmobila enheters tekniska data är ETSI EN 300 086. Länk till standarden finns här: https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300001_300099/300086/02.01.00_20/en_300086v020100a.pdf
Omdömen
Här redovisar 2015, Jim med anropet GM4FVM (Skottland) en jämförelse mellan sin AT-5189 och den nyare AT-588. https://gm4fvm.blogspot.com/2015/09/anytone-at-588-new-70mhz-fm-rig-and.html
Här lämnar 2022, Göran SM2YER (Sverige) sitt omdöme om AT-5189. http://www.popular-hifi.com/projects/69mhz/#AT-5189 Han har även provat några andra 69 MHz apparater. http://www.popular-hifi.com/projects/69mhz/OLD/
AnyTone AT mekaniska uppbyggnad framgår av de högupplösta bilderna på LB3HC (Norge) Engineering Blog: https://www.lb3hc.net/archives/2465 Omdömet är: Snygg och proffsig konstruktion.
Alla marknader
För att kunna anpassa sändtagaren till lagliga uteffekter, frekvenser, bandbredder/modulation m. m. i alla länder så kan AT-5189 ställas in genom programmering. I mitt fall köpte jag radion från ”Limmared” programmerad enligt PTS krav för det svenska 69-MHz bandet. Köpte naturligtvis också en kabel för eventuella framtida behov.
Här är en programmeringsanvisning på engelska: https://www.rtsystemsinc.com/AT-5189-Radio-Programming-Software_ep_320-1.html
Användning
Instruktionshäftet
Original Manualen, från manuallibs: https://www.manualslib.com/manual/1015704/Anytone-At-5189.html?page=21#manual